Cheesecake

I morse bakade jag en -Solgul cheesecake- så nu är det dax för eftermiddagskaffe och en smakbit...

Cheesecake New York!

Tar bara 15 min att göra+50 min i ugnen.

Till 8 pers:

12 digistivekex

75 g smör

3 msk strösocker

Fyllning:

2 pkt naturell färskost( 200 g/pkt)

1 burk kondenserad mjölk (397 g)

3 ägg

1 citron

Garnering:

Hallon el andra färska bär

citronmeliss

Gör så här:

1.Sätt ugnen på 175°. Krossa kexen i matberedare. Smält smöret och blanda kex och socker. Täck botten och kanter på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

2.Grädda pajskalet mitt i ugnen i ca 8 min. Sänk ugnstemperaturen till 150°.

3. Rör färskosten mjuk med elvisp. Tillsätt den kondenserade mjölken. Vispa i äggen, ett i taget. Skölj citronen noga i ljummet vatten och riv skalet. Pressa saften ur citronen, mät till ca 1/2 dl. Vispa ner det riva skalet och saft i smeten.

4. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 50 min. Låt kakan svalna i formen innan den lossas och garnera med bär och citronmelisss.

(Receptet är lånat av Charlotte Perelli's blogg)

Kakan är ganska "mastig" så den räcker säkert till fler än 8 pers.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0