Krispig bärpaj.

Nu när kylen är full med jordgubbar passar jag på att baka lite gott fika.
Frysen i källaren behövde en rejäl avfrostning och där hittade jag mängder med Ockelbo-blåbär som min snälla svärfar har plckat åt mig.
Jordgubbar och blåbär är en fin kombo i denna krispiga bärpaj, och det bästa av allt är att det smuliga täcket förbereder man och lägger i frysen, så gör dubbel sats, och låt det som inte går åt ligga kvar i frysen tills nästa gång du blir pajsugen!
 
KRISPIG BÄRPAJ
2 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker
1 tsk bakpulver
100 g smör
Bär eller frukt (valfri mängd)
 
Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Smält smöret och låt det svalna lite.
Rör ner snöret med mjölblandningen och blanda väl.
Ställ degen i kylen eller frysen i ca 1 timme.
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg dina bär/frukt i en ugnsform, strö lite potatismjöl över om du väljer bär som "saftar"sig.
Ta ut degen och hacka den i smulor, låt gärna lite större bitar vara med, de blir knäckiga och goda:-)
Strö hacket över dina bär.
Grädda i mitten av ugnen i 20-25 min.
Servera med god vaniljsås eller mjukrörd glass,
Mums för själ och hjärta!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Arja

Halloj!
Det här måste ju testas. ser riktigt gott ut :O)
Kram Arja

2012-07-13 @ 09:33:19
URL: http://mamsensanglakaramell.blogspot.se/
Postat av: kattis

Åh, va smaskigt d ser ut! Det receptet fick jag av dig för flera år sedan...körs flitigt här hemma med olika bär!!! Tack gulliga du för d!!
Ps. Lycka till på Gothia!
Kram k

2012-07-17 @ 23:51:10
Postat av: Charlie CS

Så himla smart att frysa in pajdeg! Det måste jag testa!

2012-07-18 @ 12:16:12
URL: http://kulturcramar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0